ondernemen-corona

Ondernemen in Coronatijd

Ik besloot in oktober 2019 mijn toenmalige full-time job op te geven voor het leven als ondernemer. De afgelopen jaren heb ik naast mijn full-time baan een eigen bedrijf opgezet samen met twee vrienden.

Ik werkte zo’n 60 uur per week en mijn hoofd kon het eigenlijk niet meer aan. Dag in, dag uit was ik bezig met werken. Zelfs in het weekend moest mijn vriendin mij achter mijn laptop vandaan sleuren, zodat ik nog een keer buitenkwam.

Dat kan anders

Als je zelf onderneemt weet je waarschijnlijk dat je 24/7 bezig bent met je eigen bedrijf. Is het niet fysiek, dan wel mentaal. Kansen spotten, informatie verhalen, voorstellen maken en klanten tevreden houden.

Met een full-time baan erbij kan ik je vertellen dat dat best pittig was. Ik besloot dus in oktober 2019  dat 2020 het jaar ging worden van alles of niets. Ik ga mezelf vol op mijn eigen onderneming storten.

Inmiddels hadden we met zijn drieën (en aantal freelancers) al meer dan 20 actieve klanten waar we maandelijks voor werkte. Een mooi vertrekpunt om verder uit te bouwen.

Zoals je wellicht weet ben ik al meer dan 5 jaar actief in de wereld van de online marketing. Mijn allereerste klant bij mijn vorige werkgever was CARU Containers. Een no-nonsense Rotterdams bedrijf dat de containermarkt op zijn kop wilde zetten. Ik was (en ben) verantwoordelijk voor de online sales in de webshop.

Zij boden mij net voordat ik mijn ontslag wilde indienen een enorm mooie kans. Ik kon daar namelijk 24 uur in de week komen werken, waarbij ik nog 16 uur daarnaast kon ondernemen.

Dit was niet 2020 zoals ik hem voor ogen zag, maar het aanbod was te goed om te laten liggen. (We willen namelijk ook een nieuw huis kopen, en bij de bank ben je als startend ondernemer kansloos) Ik besloot in te gaan op het aanbod. Het betekende voor mij dat ik mijn bedrijf verder kan uitbouwen én dat ik daarnaast niet iedere zaterdag verplicht was om te werken.

Ik heb eindelijk een structuur in mijn leven die rust geeft.

Corona impact als ondernemer

Aanvankelijk was ik niet heel erg bang voor de Corona-crisis, wat kon ons nou overkomen? We hebben een digitaal marketingbureau, dus we hebben geen hoge huren van een kantoorpand en kunnen letterlijk werken vanuit de hele wereld.

Toch kreeg ik het behoorlijk warm toen de corona nog maar half in ons land was en één van mijn klanten me belde en zei: “Paul, al die jongens zijn terug naar Polen. Bang dat de grens dichtgaat. Ik kan onmogelijk nog mijn zaak draaiende houden op deze manier’. Zoals je wel zult begrijpen moeten we eerst de kosten terugdringen. Online marketing is het eerste potje wat op slot gaat.”

Bam. De eerste klant die wegviel. Corona had me nu officieel ‘geraakt’.

Okay, die kon ik hebben. Ik appte de andere jongens dat deze klant tijd contract had ingeleverd. We konden ermee leven. Als dit het zou zijn, dan waren we blij.

2 uur later ging weer de telefoon, een top-3 klant als het gaat om uren. (ons businessmodel) “Paul, al onze klanten zeggen zijn afspraak af. Bang voor het coronavirus”. Ik wil dat je een oplossing bedenkt voor de uren, want dit ga ik niet kunnen betalen. Ik heb ook personeel die betaalt moet worden”.

Deze deed wel zeer. We hadden net onze ambities uitgesproken, één van mijn compagnons had al besloten vanaf mei full-time te gaan. Hij had al wel zijn ontslag ingediend. Auw.

Blij met een contract

Ik was blij dat ik had besloten om bij CARU te gaan werken. Deze zekerheid gaf mij een goed gevoel. Ook bij mijn werkgever bevroren we een groot deel van het marketingbudget en ik was er samen met mijn team op aangewezen om het schip draaiende te houden.

Gelukkig kan ik achteraf zeggen dat de impact voor ons bedrijf meeviel. We zijn minder hard gegroeid dan we hadden gehoopt in het eerste half jaar, maar we hebben bijna alle klanten – op deze 2 na – binnenboord weten te houden. Er zijn zelfs weer nieuwe klanten met ons in zee gegaan.

1 klant is inmiddels zelfs weer actief – op de helft van de uren – en bouwen we langzaam weer aan een tijd ná deze Corona ellende.

Hoe heb jij corona ervaren als ondernemer of als werknemer? Was het voor jou ook even zweten? Ik kan me goed voorstellen hoe verschrikkelijk het zou zijn om 3 maanden dicht te moeten en aan te moeten kloppen bij de overheid.

Hard voor weinig? Gelukkig niet.

De coronacrisis had mij na jaren hard werken om iets op te bouwen ook zomaar de kop kunnen kosten, ware het niet dat we enorm veel geluk hebben met ons diverse klantenportefeuille. Hadden we bijvoorbeeld meer klanten gehad in de travel of horeca, dan had mijn zomer er heel anders uitgezien.

De crisis heeft mij in ieder geval geleerd dat je nooit op één paard moet wetten. Met ons bedrijf focussen we inmiddels ook op andere projecten naast ons werk voor klanten om zo minder afhankelijk te zijn van macro-factoren in de toekomst.

Wat is jouw ervaring met corona?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *