webshop of affiliate marketing (2)

60 dagen een eigen webshop: De balans

Sinds half augustus 2020 ben ik samen met een vriend de webshop Rug-brace.nl gestart. Een idee voortgekomen uit het vele thuiswerken. Die vriend had eerder een dergelijk product aangeschaft en was daar zeer tevreden over.

Eerder berichtte ik hier al over in de blog: maandupdate augustus. Tijdens het schrijven van die update ontvingen we de eerste order in de webshop. Gaaf!

Hoe gaat het nu? Wat heb ik geleerd en hoe gaan we verder? Ik deel het graag met je in deze update.

Passief inkomen genereren met een eigen webshop

Al sinds 2013 ben ik bezig met een passief inkomen ontwikkelen door middel van affiliate marketing. Dit lukt me vrij aardig. Naast het feit dat november dit jaar een 13e of 14e maand de klapper moet worden met mijn site over Black Friday heb ik de afgelopen maanden mooie bedragen binnengehaald met o.a. deze website, maar ook met andere projecten. Zie ook de update van augustus.

Toch heb ik altijd al gedroomd van een webshop. Iedere dag help ik ondernemers maximaal resultaat behalen met behulp van online marketing. Gek genoeg vraagt niemand waarom ik – als ik het zo goed weet – niet mijn eigen webshop in beheer heb. Zelf stoei ik al jaren met dat idee. Hoe kun je iemand wijsmaken wat hij moet doen, als je er zelf niet de koning in bent?

Daar moest dus verandering in komen. Doordat ik sinds de Corona meer vanuit huis werk, heb ik eindelijk tijd vrij kunnen maken voor die ene droom; een eigen webshop!

Wat zijn de voordelen van een eigen webshop en wat zijn eigenlijk de nadelen? Ik deel het met je inclusief de eerste cijfers. Geen poespas, maar gewoon zoals het is.

Webshop versus Affiliate: De voor- en nadelen

Voordelen

Producten zelf kiezen – bepaal je eigen marge

Het grote voordeel van een eigen webshop is dat je je eigen assortiment kunt samenstellen. Doordat we enkel betrouwbare producten willen aanbieden kunnen we zelf onze leveranciers kiezen en hebben we nu zelfs een eigen fabriek die speciaal voor ons produceert inclusief een eigen logo.

Doordat jezelf producten kunt inkopen bepaal je zelf welke producten je bevallen, welke marge je pakt en weet je dus met een simpele rekensom wat een product moet opleveren om zwarte cijfers te schrijven.

Voorraad

We zijn in augustus begonnen met een voorraad van ongeveer 40 producten en 3 productcategorieën. Een enorm laag risico dus. Laten we zeggen dat we voor ongeveer 200 euro hadden ingekocht.

Toen we na de eerste week merkte dat één product ‘relatief’ hard ging, wilden we direct bijbestellen. Dit hebben we dus ook gedaan.

We moesten alleen 3 weken wachten. Order plaatsen, productie en shipping vanuit China is dus wel even iets om over na te denken.

Inmiddels verwachten we komende week weer 200 nieuwe producten te ontvangen, welke we naar verwachting in november weer verkopen.

Adverteren loont

Wanneer je affiliate marketing bedrijft, moet je onwijs goede vergoedingen krijgen om te kunnen adverteren. Dit is voor veel affiliates niet weggelegd. Daarnaast mag je bij de meeste affiliate programma’s dan ook niet concurreren met op CPC. (cost-per-click campagnes zoals Google Ads)

Met een webshop bepaal je dit natuurlijk zelf. We hebben direct advertenties ingekocht op belangrijke zoektermen. Dit doen we door middel van Google Search Ads, Google Shopping en een kleine remarketing campagne op Facebook. Waarbij we advertenties laten zien aan iedereen die webshop heeft bezocht, maar nog niets heeft gekocht. Zo blijven we top-of-mind.

Uiteraard moet je weer wel kennis over hebben, wat ik gelukkig heb gezien mijn werk als marketeer voor andere webshops.

Conversie

Bij een eigen webshop heb je de conversie in eigen handen. Je bent natuurlijk afhankelijk van de daadwerkelijke aankopen die gedaan worden. Doordat ik als marketeer weet waar bezoekers behoefte aan hebben, ligt het conversieratio direct op een mooi niveau. Bij een bedrijf dat je promoot moet dat altijd nog maar blijken.

Voor de expert. Het conversiepercentage ligt dagelijks tussen de 5 en 10%. Waar ik absoluut erg tevreden mee ben. Dit betekent dat gemiddeld van iedere 100 bezoekers, we tussen de 5 en10 orders binnenhalen.

Workload

Dat een webwinkel onwijs veel energie kost, valt mij eerlijk gezegd reuze mee. Natuurlijk ligt dit aan de omvang, maar wil je een webwinkel starten voor ‘erbij’, dan kan dat echt prima.

Het enige wat je moet doen is een webshop bouwen. Dit kan ik gelukkig zelf. In een paar dagen heb ik eigenlijk de complete shop opgetuigd. Na het activeren van de ads én het bouwen van de site ben je eigenlijk vrijwel geen tijd kwijt.

Althans, dat was bij mij zo. Gezien mijn zakenpartner alle pakketjes verwerkt. Dat is natuurlijk een klus. Zeker als je full-time werkt en s’savonds alle orders nog moet inpakken en naar een postNL punt moet brengen.

Gezien hij daar nu eigenlijk helemaal klaar mee is gaan vanaf november samenwerken met een fulfillment partij. Daar ligt de voorraad en zij verpakken en versturen onze producten naar de klant. Handig!

Je betaalt 2 euro extra per verzending, maar goed, je bent er dan ook zelf écht 0 tijd aan kwijt.

Daarnaast is het erg professioneel. Alle orders voor 23.00 worden de volgende dag via PostNL geleverd, dit gaat de groei van onze shop alleen maar goed doen.

Nadelen

Klantenservice

Een webshop hebben is natuurlijk leuk, maar er komt een hoop extra’s bij kijken. Denk aan het inpakken van orders, het verwerken van retouren en het adviseren van klanten via de telefoon en chat. Klanten verwachten een snelle reactie.

Houdt hier dus rekening mee. Als affiliate website heb je hier minder mee te maken en heb je minder verantwoordelijkheid. Lijk je dit dus niets? Dan is een affiliate webshop iets voor jou.

Adverteren

Grote winkels adverteren vaak via Google, Facebook en Instagram en wellicht zelfs op tv. Als affiliate kun je meeliften op de bekendheid van winkels zoals Coolblue of Bol.com.

Als je zelf een webshop groot wilt maken, heb je natuurlijk ook advertenties nodig zodat mensen je beter weten te vinden. Zeker in het begin zal dit nodig zijn, zeker als je gratis vindbaarheid nog niet op orde is.

Maar is het de moeite waard? 

Absoluut.

Groeien in 2020 en uitbreiden in 2021

Inmiddels hebben we meer dan 85 bestellingen mogen verwerken en hebben we een omzet van ruim 2300 euro in 2 maand. Op zich niet slecht. Het brengt dus geld op. Onze volgende stap is de gemiddelde orderwaarde vergroten. Dit gaan we doen door ons assortiment uit te breiden en up-sells aan te bieden in de checkout.

Nieuwe producten worden binnen nu en een aantal weken geleverd, waarna we dus een product gaan toevoegen aan de webshop. Een mooi alternatief voor onze best-seller, wat tevens ook het instapmodel is.

 bestellingen webshop

Screenshot bestellingen Rug-brace.nl

Daarnaast zijn we voor nu voor 95% afhankelijk van betaalde bezoekers, we adverteren met name via Google. Inmiddels zijn we winstgevend. Dit is vrij snel gegaan eigenlijk.

We willen in 2021 een losse webwinkel op gaan zetten om meer producten aan te kunnen bieden en ook dus het huidige assortiment uitbreiden om in ieder geval dé webshop te worden in rug-braces en houding correctors.

Heb jij nog tips voor de webshop? Of heb je andere vragen? Laat het me weten!

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *