meer verkeer naar je website

Meer verkeer naar je website | 4 thema’s + 9 tips!

Om een – passief inkomen – te genereren met je website zijn een aantal zaken cruciaal. Je moet namelijk bezoekers krijgen naar je website of webshop.

In dit artikel lees je hoe je jouw nieuwe website beter laat scoren in Google. Gezien deze website op moment van schrijven slechts enkele maanden oud is én ik hier al een passief inkomen mee verdien, laat ik aan de hand van deze website zien hoe je snel stappen kunt maken binnen Google.

Dit doe ik door de volgende onderwerpen te behandelen.

  1. Indexatie
  2. Research
  3. Optimalisatie
  4. Autoriteit

Zelf ben ik al meer dan 5 jaar marketeer en heb ik verschillende merken en bedrijven mogen helpen bij hun online vindbaarheid. In dit artikel deel ik mijn ervaringen en verklap ik een exact voorbeeld hoe ik zelf scoor met deze website.

Mocht je nog twijfelen over mijn deskundigheid. Dit deelde ik onlangs op mijn LinkedIn.

yourfellow seo study (1)

In beeld: Een voorbeeld hoe een klant onlangs groeide met o.a. onderstaande tips.

Wil je zelf ook groeien en meer gratis verkeer ontvangen? Met 4 onderstaande stappen krijg je gegarandeerd meer bezoekers naar je website.

Bekijk ook de begeleidende video met additionele informatie:

1. Indexatie

Het indexeren van je website betekent eigenlijk dat je website zichtbaar wordt voor de ‘Google Crawler’. Zonder de juiste tools te gebruiken kan het een flinke tijd duren alvorens Google je website heeft geïndexeerd. Met de volgende tools zorg je ervoor dat je website binnen 48 uur gevonden wordt in Google.

Google Search Console

Google Search Console is een tool die speciaal is ontwikkeld voor website eigenaren. In deze tool kun je je website indienen en aanbieden voor de zoekresultaten van Google. Wanneer je dit doet zal Google Crawler regelmatig je website bezoeken om te kijken of er nieuwe content is geschreven die geïndexeerd moet worden.

Daarnaast geeft deze tool je ook handige tips en adviezen. Zo krijg je meldingen wanneer er pagina’s op je website onbereikbaar zijn of als je website fouten bevat waardoor je website waarschijnlijk minder goed presteert in Google.

Daarnaast biedt deze tool gratis software zodat je kunt zien op welke zoektermen jouw website scoort binnen Google én zie je het aantal klikken en impressies op deze zoekopdrachten. Deze statistieken kunnen erg waardevol zijn om je huidige content te optimaliseren.

Pro tip:

  • Dien zowel de http als https variant in van je website. Ook met en zonder www.
  • Upload je XML sitemap naar Google Search Console. Een XML sitemap genereer je door de Yoast Plugin te downloaden en bij WordPress websites kun je deze uiteindelijk bereiken door domein.nl/sitemap.xml. Je kunt dit testen door mijn xml sitemap te bezoeken op piekenverdienen.nl/sitemap.xml.

Google Analytics

Met Google Analytics kun je het verkeer van je website nog beter analyseren. Dit is een gratis tool van Google die precies aangeeft hoeveel bezoekers je website heeft gehad, hoelang zij op je website zijn geweest en welke pagina’s zijn hebben bezocht. Daarnaast kun je binnen Google Analytics eenvoudig segmenten aanmaken en je bezoekers beter onderzoeken.

Google Analytics toont bijvoorbeeld informatie over het feit of bezoekers juist mannen of vrouwen zijn. Daarnaast zie je of zij op hun mobiel, tablet of desktop je site bezoeken in welke leeftijdscategorie zij vallen. Deze informatie kan waardevol zijn om meer richting je gebruiker te schrijven. Kruip in de huid van je bezoeker om zo je website nóg waardevoller te maken.

Google Sitekit Plugin

Voor een lek kan het best ingewikkeld zijn om bovenstaande tools te implementeren binnen je website. Waar moet je in godsnaam beginnen? Door de Google Sitekit Plugin te downloaden op je website kun je binnen 5 minuten bovenstaande tools geïnstalleerd hebben op je website.

Handig! Deze tool is namelijk van Google en wanneer veel gebruikers hier gebruik van maken zal Google dit merken en de plugin verder doorontwikkelen.

Nog een handigheidje: je ziet binnen je WordPress dashboard direct de resultaten van de afgelopen dagen. Zo zie jij als beginnend website-eigenaar direct hoe je website scoort binnen Google.

Sitekit dashboard

Download de Google Site Kit plugin als je een WordPress hebt gebouwd.

2. Research

Ik heb het hier al eens eerder over gehad in mijn blog over een eigen affiliate onderneming starten. Alles valt of staat met een gedegen onderzoek. Je wilt bijvoorbeeld niet gaan concurreren met de Coolblue’s en Bol.com’s van deze wereld. Juist door een niche te kiezen kun je het verschil maken. Om die reden ben ik ook begonnen met Piekenverdienen.nl.

Ik zag dat er online nog maar weinig écht goede websites zijn die een eerlijk verhaal vertellen over beleggen, ondernemen én besparen. Ik heb voor deze onderwerpen gekozen om de volgende reden:

Zelf ben ik een ondernemer en vind ik het tof om vanuit mijn passie het verhaal te delen hoe ik dit aanpak. Ook hoop ik hierbij andere te inspireren door de beste website online aan te bieden die bol staat van informatie.

Beleggen is nieuw voor mij, ik moet veel blogs, video’s en boeken lezen om informatie te halen. Deze informatie wil ik filteren en bundelen op mijn website. Ik geef antwoorden op vragen ik zelf had om zo de beginnende belegger te voorzien van relevante informatie. Het verdienmodel is simpel. Draag ik door een goede review een klant aan bij bijvoorbeeld de GIRO of bij Peaks, dan ontvang ik daar een commissie voor.

Besparen is altijd interessant. We geven met zijn allen een godsvermogen uit aan irrelevante zaken. Richting het einde van het jaar zal ik meer ingaan op energie vraagstukken. Een terugkerend onderwerp waarop je via Piekenverdienen.nl een eerlijke mening ontvang om direct te besparen op je huishouden.

Omtrent bovenstaande onderdelen heb ik diverse onderzoeken gedaan, waarbij ik voldoende aanknopingspunten zag om te scoren met deze website.

Inmiddels scoor ik bijvoorbeeld goed op het woord ‘Peaks Review’ binnen Google, waardoor ik hier al dagelijks geld in mijn potje ontvang omdat mensen mijn actiecode gebruiken. Hieronder zie je een screenshot van vandaag.

Peaks actiecode

In beeld: Passief geld verdienen met de Peaks app.

Hieronder lees je verder o.a. hoe ik van dit zoekwoord heb geoptimaliseerd voor Google.

Hoe start je met Research?

De eerder bovengenoemde tools zijn interessant wanneer je je website al hebt draaien. Wanneer je de keuze nog moeten over het onderwerp wat je wilt behandelen zijn er vaak andere tools nodig. Zelf gebruik ik namens mijn online marketing bureau YourFellow veelvuldig Ahrefs.com. Dit is een betaalde Search Engine Optimization (SEO) tool. Ik heb in mijn leven veel verschillende tools gebruikt om rankings bij te houden, zoekwoorden op te zoeken en concurrentie data te achterhalen.

Ahrefs is in mijn ogen de meest complete tool als het gaat om SEO. Het nadeel hiervan is dat je vastzit aan een abonnement welke niet te betalen is voor een reguliere gebruiker. Daarom zal ik in dit artikel een aantal gratis tools met je delen. Door verschillende gratis tools te combineren, kom je een heel eind.

Zoekwoordenonderzoek

Hoog scoren op het zoekwoord ‘voetbalschoenen’ is niet veel websites gegeven. Google heeft immers maar 10 resultaten te tonen op zijn eerste pagina. Een van de meest slechte grappen onder SEO’ers is de grap: Wat is de beste plek om een dood lichaam te begraven? “De 2e pagina van Google.”

Geen kip kijkt namelijk op de 2e pagina van Google. Sterker nog, bijna alle resultaten onder de eerste 5, worden genegeerd door Google gebruikers.

Wanneer je op positie 1 staat in Google, ontvang je ongeveer 31% van alle klikken. Op positie 10 is dat ongeveer 3%.

Zoekintentie

Voordat ik de gratis tools met je ga delen, geef ik je nog wat meer stof tot nadenken.

Het kan onwijs interessant zijn om je strategie te focussen op zogenaamde long-tail keywords. Dit zijn bijvoorbeeld zoekopdrachten die meer dan 3 woorden omvatten. Deze zoekopdrachten van gebruikers verraden een hoop informatie. Iemand die op zoek is naar ‘Voetbalschoenen met sok’, heeft al een duidelijke voorkeur. Voegt hij daar ook nog eens het woord ‘Nike’ aan toe, dan weet je dat hij fan is van het merk Nike.

Richt je je website zo in, dat je een pagina hebt over deze voetbalschoenen met sok die voetbalschoenen weergeven van het merk Nike, dan ben je ontzettend relevant. Je ontvangt misschien geen tienduizenden bezoekers, maar wel 100 enorm relevante per maand.

Hoe achterhaal je deze long-tail keywords of zoekopdrachten? Dat ga ik je hieronder uitleggen.

Welke gratis Tools kan ik gebruiken voor een zoekwoordenonderzoek?

1.Google zoekbalk

De Google zoekbalk bied je een hoop mogelijkheden.

Type in de zoekbalk van Google het woord in waar je geïnteresseerd in bent. Google zal deze automatisch aanvullen met andere relevante zoekopdrachten. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld, of probeer het zelf in de zoekbalk van je browser. Dit zijn zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht.

Google autocomplete

In beeld: Google Autocomplete optie

Heb je een interessant topic gevonden, dan kun je hier natuurlijk nog verder op inzoomen. Een mooi voorbeeld vind je hieronder. Een idee gebaseerd op de afbeelding van hierboven.

longtail google autocomplete

In beeld: Google Autocomplete op basis van long-tail zoekopdrachten.

2. Ubersuggest

Deze tool heb ik eerder genoemd, dus heb je al eerder een artikel gelezen dan ben je hier vast al bekend mee. Met deze tool kun je heel eenvoudig de concurrentie, zoekvolumes en andere ideeën ontdekken. Eigenlijk is dit de meest gratis SEO tool op dit moment.

Deze tool is eigenlijk een soort Freemium tool. Je krijgt een hele hoop gratis, maar wil je écht aan de slag? Dan kun je beter een betaald abonnement nemen. Toch kan het voor beginners en ondernemers met één website meer dan voldoende zijn om gewoon de gratis versie uit te proberen.

Onderstaand vind je hetzelfde voorbeeld als in mijn Google auto-complete hoofdstuk. Je ziet dat de mogelijkheden bij Ubersuggest al een stuk uitgebreider zijn.

Ubersuggest

In beeld: Ubersuggest van Neil Patel

Heb je geen idee wat je hierboven nu eigenlijk ziet? Ik licht het hieronder graag toe.

  • Keyword: De zoekterm die wordt ingetypt in de zoekbalk van Google.
  • Volume: Het aantal keer dat deze zoekterm wordt in getypt in de zoekbalk van Google.
  • CPC: De gemiddelde kosten per klik die je betaalt wanneer je wilt adverteren op dit zoekwoord binnen Google.
  • Paid difficulty: De concurrentie op schaal van 1 tot 100 op dit zoekwoord binnen de betaalde resultaten Google.
  • SEO difficulty: De concurrentie op schaal van 1 tot 100 op dit zoekwoord binnen de gratis resultaten van Google.

3. Answer The Public

Wanneer je een target keyword hebt gekozen is het raadzaam om aan de slag te gaan met je website. Een goed idee is om na te denken over het aantal onderwerpen dat je kan behandelen. Een website over ‘voetbalschoenen met noppen’ kan bijvoorbeeld in het eerste opzicht niet heel interessant zijn. Maar ga je verder zoeken dan kom je erachter dat er honderden modellen zijn. Je kunt uitstapjes maken naar zoektermen zoals ‘zaalvoetbalschoenen’, ‘De nieuwste voetbalschoenen zonder noppen van Nike in 2020’ en nieuwe modellen uitlichten; bijvoorbeeld ‘De nieuwste Nike Mercurial Superfly zonder noppen’.

Mocht je zelf geen inspiratie hebben dan kan Answer The Public je een handje helpen. Deze tool verzamelt namelijk alle vragen rondom een onderwerp. Je typt simpelweg een onderwerp in en je ontvangt een spinnenweb aan vragen, ideeën en zoekopdrachten die worden ingetypt online.

Je kunt dit eenvoudig exporteren als .CSV of .XLS om er vervolgens zelf mee aan de slag te gaan.

3. On-Page optimalisatie

Nu je weet over welke onderwerpen je wilt graag schrijven is het ook van belang dat je dit op de juiste manier doet. Dit noemen we on-page optimalisatie. De content is veruit het allerbelangrijkste aspect als het gaat om online scoren binnen Google.

Met onderstaande 9 tips weet je zeker dat je blog voldoende SEO geoptimaliseerd is om vindbaar te worden binnen Google. Om je te laten zien dat het werkt, neem ik een blogartikel van deze website als voorbeeld.

  1. URL: https://piekenverdienen.nl/blog/peaks-beleggen-review/
  2. Keyword: Peaks Review
  3. Maandelijkse zoekopdrachten: 720
  4. Gemiddelde positie op moment van schrijven: #3 of #4 in Google

Mijn artikel is en domein is slechts 3 maanden oud op moment van schrijven. Ik neem het op tegen domeinen zoals de Consumentenbond en Lekkerlevenmetminder, een artikel uit 2018.

1. Voeg je target keyword toe aan je URL

Zoals je ziet bevat de URL zowel Peaks als Review. Ook heb ik hier ‘beleggen’ aan toegevoegd zodat ik ook longtail kan ranken op een interessante zoektermen zoals ‘Peaks beleggen’, een zoekwoord met een volume van gemiddeld 1200 zoekopdrachten per maand.

2. Gebruik korte url’s 

Soms zie je enorm lange url’s. Het is dan ook van belang je URL zo kort mogelijk te houden en eigenlijk onder de 50 tekens te houden. Dit is een vuistregel en geen harde waarheid. Wel zijn veel SEO’ers het erover eens dat je URL kort en bondig moet zijn. Wanneer je url bijvoorbeeld domein.nl/2020/14/02/beleggen/peaks/mijn-ervaring bevat is het absoluut geen mooie URL. Houdt daarom ook vast aan de regel: houd hem clean voor je bezoeker, dan zal Google er ook blij mee zijn.

3. Vermeld je target keyword vooraan in je Title Tag

De Title Tag kun je instellen met Yoast Plugin. Dit is een SEO plugin wanneer je je website net als ik hebt gebouwd of gaat bouwen met WordPress.

Je ‘listing’ binnen Google bestaat uit je Title Tag & Meta description.

Dit is eigenlijk in lekentaal – Je titel en de beschrijving van de pagina.

Title Tag: Peaks Review – 300 dagen beleggen – 14,29% rendement.

Zoals je ziet heb ik mijn ‘target keyword’ in de Title Tag verwerkt inclusief een paar aanvullende zaken om extra aandacht te trekken. Je wilt namelijk opvallen om zoveel mogelijk klikken te ontvangen. Denk aan de ‘300 dagen beleggen’ – dat geeft aan dat ik de App écht gebruik en het percentage trekt de aandacht omdat men wilt weten hoé ik dit rendement heb behaald.

Peaks snippet google

4. Maak je Meta description extra opvallend met o.a. emoji’s

Zoals je ziet wordt bij de zoekopdracht ‘peaks review’ook het taget keyword automatisch door Google dikgedrukt gemaakt. Dit komt omdat je zoekopdracht overeenkomt met de description. Daarnaast heb ik een checkbox toegevoegd. Zo valt het ook direct op een opvallend groen vinkje.

Een hoger doorklikpercentage op je link, kan je ranking beïnvloeden. Je Title & Meta description zijn eigenlijk het visitekaartje van je website.

5. Vermeld je target keyword in de eerste alinea van je blog of pagina. 

Doordat de Google Robot je website crawled zal hij content die hij eerder ziet, zwaarder wegen. Hele belangrijke informatie, stop je vaak niet helemaal onderaan de pagina. Daarom zorg je ervoor dat je de aandacht trek met interessante zoektermen of je target keyword in de eerste alinea.

6. Verrijk je content met gerelateerde onderwerpen

De mark-up van je pagina, ook wel de HTML bestaat uit H-koppen. Dit betekent eigenlijk het volgende:

  1. H1: Titel van je pagina – Hoofdonderwerp
  2. H2: Kop 2 van je pagina – Subonderwerp

Zie dit eigenlijk net als een Worddocument of een werkstuk dat je oplevert. Daar kies je ook een hoofdonderwerp, welke je onderverdeel in sub-onderwerpen. Mijn hoofdonderwerp is dan ook Peaks Review.

Als sub-onderwerpen behandel in onderwerpen zoals ‘Peaks rendement’ & Peaks portfolio’. Dit zijn zeer relevante onderwerpen en zo zorg ik ervoor dat mijn blog bijna alle vragen beantwoord die iemand rondom het onderwerp kan hebben.

Doordat je deze zoektermen ook regelmatig laat terugkomen op je pagina, je relevante koppen hebt, zal Google je niet alleen op je hoofdthema binnen Google tonen, maar met een beetje geluk krijg je ook klikken op je subonderwerpen.

7. Optimaliseer je afbeeldingen

Voordat je een afbeelding upload binnen je website, geef je dit een SEO-geoptimaliseerde bestandsnaam mee. Dus noem je afbeelding bijvoorbeeld niet IMG_3001 maar ‘Target Keyword’.

Google leest namelijk uit hoe het bestand heet dat jij upload. Nadat je de afbeelding hebt geupload, zorg je ervoor dat je de alt-tag invult. Dit is een afbeeldingstag waardoor Google kan lezen waar de afbeelding overgaat. Hierdoor scoor je niet alleen binnen de normale zoekresultaten van Google, maar ook bij Google Afbeeldingen.

Peaks targetkeyword

In beeld: Afbeeldingen optimaliseren voor Google.

8. Maak gebruik van synoniemen

Zorg ervoor dat je ook synoniemen gebruikt in je tekst. Dit leest niet alleen een stuk fijner, ook Google wordt steeds slimmer en herkent synoniemen. De herkenning hiervan is in de Engelse taal logischerwijs al een stukje verder, maar ook in Nederland wordt dit steeds belangrijker. Denk in het voorbeeld aan voetbalschoenen zonder noppen aan zaalvoetbalschoenen of bijvoorbeeld kicksen.

Tevens zorg je ervoor wanneer je gebruikt maakt van synoniemen dat je niet over-optimaliseert. Het heeft – in tegenstelling tot 10 jaar geleden – geen zin om een zoekwoord 40 keer terug te laten komen in een tekst van 350 woorden. Deze overoptimalisatie wordt afgestraft en kan en daling betekenen in de zoekresultaten.

Houdt altijd in gedachten dat je schrijft voor de gebruiker én niet voor Google.

9. Link naar interne blog artikelen en autoritaire websites

Google ziet je website als het ware als een groot spinnenweb. De meeste waarde wordt meestal toegekend aan je homepagina. Vanuit hier wordt de waarde die je opbouwd met bijvoorbeeld linkbuilding verdeeld over de rest van je pagina’s.

Interne links

Zorg er dan ook voor dat je belangrijkste pagina’s terugkomen op de homepage. Meestal is dit je menu, welke bovenaan de website wordt getoond. Door interne links te plaatsen vanuit bijvoorbeeld blogartikelen en andere pagina’s verdeel je waarde. Zorg ervoor dat je interne links gebruiksvriendelijk zijn. Door deze op relevante plekken te tonen. Zoals bijvoorbeeld ik hierboven deed met het Target Keyword rondom Peaks.

Zo ziet Google dat er vanuit een ander artikel gelinkt wordt, met een relevante anchor tekst. Wanneer gebruikers daar ook nog eens gebruik van maken, wordt de link als relevant gezien.

Externe links

Wanneer je website linkt naar bijvoorbeeld vertrouwde websites zoals de Rijksoverheid of de NOS dan zal Google dit herkennen. Dit kan volgens SEO experts een positief effect hebben op je rankings. Je linkt namelijk naar gerenommeerde websites. Dit is anders wanneer je linkt naar ‘spammy websites’.

4. Autoriteit

Je hebt ervoor gezorgd dat Google je website goed indexeert én ook research is van hoog niveau. Als het goed is heb je vervolgens enorm waardevolle content geschreven die ook nog eens volgens bovenstaande richtlijnen zijn geoptimaliseerd.

En toch scoor je nog niet hoog genoeg in Google. Hoe is dat in godsnaam mogelijk én nog belangrijker, hoe lossen we dat op?

Zoals ik hierboven al zei kan een beginnende website door Google als spammerig of overbodig gezien worden. Je bent bijvoorbeeld net één week online én je hebt een webshop draaien met honderden affiliate links naar bijvoorbeeld Voetbalshop.

Logisch dat Google juist websites toont zoals Adidas, Nike en Voetbalshop zelf, boven jouw eigen website, toch? SEO is een proces van de lange adem, vaak heb je even geduld nodig. Maar geduld hebben we vaak niet, daardoor kan je zelf je autoriteit een stukje versnellen.

Autoriteit wordt in de SEO uitgedrukt in de volgende metrics – dit verschilt per platform, maar komen in de basis op hetzelfde neer:

  • MOZ: PA & DA – Page authority en Domain authority.
  • Ahrefs: UR & DR – url rating & domain rating
  • Majestic: TF & CF – Trustflow & Citationflow

Hoe hoger & dichter bij de 100, hoe beter.

In de basis dien je dus content te ontwikkelen waardoor andere websites naar jou linken. Dit kan bijvoorbeeld door een onderzoek te publiceren of een te gekke actie lanceren. Toch is dit het allerlastigste component van SEO. In de basis moet je hier namelijk creatief voor zijn en dien je contact te leggen met andere site-eigenaren.

Wanneer deze website over dezelfde onderwerpen schrijven zoals jij, dan kan dit nog eens een extra boost geven in de zoekresultaten. Je hebt namelijk niet alleen een link van een website met een behoorlijke autoriteit te pakken, maar ook nog eens een mega relevante link.

Voor mijn pagina ‘Peaks Review’ heb ik inmiddels 5 links met de anchor tekst ‘Peaks Review’ weten te regelen van redelijke websites. Nog geen hoogstaande links, maar de concurrentie doet met bovenstaande namelijk helemaal niets mee. Dit betekent

Mijn doel is om met het artikel en met deze nog meer links te ontvangen van andere financiële bloggers door o.a. samenwerkingen, gastblogs en interviews.

Wanneer je nog niet bekend was met SEO, dan heb je na het lezen van dit blog als het goed is een heleboel opgestoken, maar waarschijnlijk ook nog vragen.

Stel gerust je vragen in de reacties hieronder!

Lees ook:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *