starten met affiliate marketing

Eigen affiliate onderneming starten

Een eigen onderneming starten kan aardig wat risico met zich meebrengen. Gelukkig zijn er talloze manieren om online met een minimale investering een start te maken met je eigen onderneming én daar naast je huidige baan een leuk zakcentje te verdienen, zonder dat je al te veel risico loopt.

Zelf ben ik 5 jaar geleden gestart met affiliate marketing. Ik ben er geen miljonair door geworden, maar ik kan er  wel open en eerlijk over zijn dat ik er tienduizenden euro’s mee heb verdiend naast mijn reguliere baan. Affiliate marketing heeft mij naast geld nog veel meer gebracht. Naast het feit  dat ik aantal websites beheer die mij dus een passief inkomen geven, heb ik mezelf ook ontwikkelt tot all-round online marketeer.

Inmiddels ben ik eigenaar van een online marketing bureau en klus ik ter ontspanning aan websites zoals deze. Ik hoop mijn kennis door te kunnen geven aan andere enthousiastelingen. Van elkaar leren, dat is waar het om draait. Zelf ben ik ook wijzer geworden van honderden blogs, YouTube video’s en andere literatuur. Dus de hoogste tijd om van deze website mijn persoonlijke kennisbank te maken.

Waarom vind ik affiliate marketing zo leuk? Naast geld verdienen ga je ook aan je eigen ‘skillset’ werken. Indirect en zonder moeite verbeter jij je kennis over:

  • SEO – Verbeter de vindbaarheid van je website online
  • Data & Analytics – Implementeren van tools zoals Google Analytics & de interpretatie daarvan
  • Social Media – Promoot je kanaal via Social Media
  • HTML/CSS – Je komt in aanraking met de basisbeginselen van HTML en CSS
  • Affiliate Marketing – Natuurlijk weet je straks alles over affiliate marketing
  • WordPress  – Dit CMS ken jij straks als je broekzak. Eigen websites opzetten, daar draai jij je hand niet meer voor om.

Een van de meest populaire manieren om online geld te verdienen is affiliate marketing. In deze blog ga ik je uitleggen hoe je begin maakt met affiliate marketing en geef ik je voorbeelden waar je op moet letten bij het kiezen van je niche.

Bekijk ook mijn video over ‘starten met affiliate marketing’.

Affiliate niche kiezen

Anno 2020 is het lastig om de nieuwe Coolblue of Bol.com te worden. Met behulp van deze checklist zorg je ervoor dat je onderneming extra kans van slagen heeft. Je wilt immers toch niet dagen, weken of jaren werken aan een project waar je geen stuiver aan verdien, toch?

Tip 1: Kies een onderwerp wat je ligt

Deze lijkt vanzelfsprekend, maar toch heb ik – ook persoonlijk – ervaren dat een onderwerp waar je weinig kaas van hebt gegeten lastig is om écht te laten slagen. Door een onderwerp te kiezen wat je aanspreekt, zorg je ervoor dat je niet aan het werk bent, maar eigenlijk je hobby aan het uitoefenen bent.

Het is niet voor niets dat veel van mijn websites gaan over sport of bijvoorbeeld ondernemen.

Kies je een onderwerp waar je niet veel vanaf weet of een onderwerp wat je totaal niet interessant vindt, dan kan het extra energie kosten. Die energie heb je wel nodig om je project te laten landen. Je zal – zeker wanneer je nog geen geld verdien – hard moeten werken om jezelf gemotiveerd te houden. Na een lange werkdag die laptop weer openklappen om een nieuw artikel om live te zetten.

Dus onderschat de eerste tip alsjeblieft niet.

Tip 2: Bekijk altijd de zoekvolumes online

Je hebt een onderwerp of niche in gedachten. De hoogste tijd om dit idee te valideren. Maar hoe doe je dit eigenlijk zonder kennis te hebben van online marketing?

Allereerst, zoekvolume? Wat is dat eigenlijk?

Zoekvolume is het aantal keer dat een zoekopdracht wordt ingevoerd in Google.

Heel simpel gezegd, zonder vraag is er geen handel.

Een aantal handige tools om het zoekvolume te checken zijn:

  1. Google Keyword Planner (gratis) – ideaal wanneer je een Google Ads account hebt óf deze beheerd voor een van je klanten.
  2. Ubersuggest – Grati, minder accuraat, maar geen account nodig.
  3. Ahrefs.com – Premium – Veruit de beste SEO tool anno 2020.

Zoekvolume voetbalschoenen

Zoekvolumes omtrent voetbalschoenen via Ubersuggest

Tip 3: Kies voor een product met een interessante commissie

Stel je bent helemaal gek van puzzels. Dan kan het best de moeite waard zijn om hierover een website te beginnen. De zoekvolumes zijn er, wat betekent dat er veel vraag is naar puzzels. Toch hoeft dit niet per sé interessant zijn.

Door een lage gemiddelde orderwaarde kan je commissie ook nooit veel soeps zijn. Kies daarom altijd een product met een aantrekkelijke commissie.

Website 1: Puzzels

  • Zoekvolume: 33.000
  • Gemiddelde commissie: € 1
  • Bezoekers per maand (voorbeeld) 1000
  • Conversieratio: 5%
  • Gemiddelde orders per maand: 50
  • Omzet: € 50

Website 2: Apple Smartwatches

  • Zoekvolume: 5000
  • Gemiddelde commissie: € 25
  • Bezoekers per maand (voorbeeld) 1000
  • Conversieratio: 1%
  • Gemiddelde orders per maand: 10
  • Omzet: € 250

Hoe vind ik de commissie van mijn idee?

Je kunt deze commissies inzien door je aan te melden bij websites zoals Tradetracker, Awin of Daisycon. Je kunt er ook voor kiezen om jezelf aan te melden bij bijvoorbeeld Bol.com of Coolblue. Zij geven vaak 2 tot 8% commissie, afhankelijk van de productgroep.

Gouden tip: Kies ervoor om abonnementen te verkopen via affiliate marketing. Dit zorgt voor terugkerende inkomsten. Voorbeelden zijn de Bol Masterclass training of bijvoorbeeld eiwitrijke recepten van Fitchef. Aanmelden kan bij Paypro.

Naast het volume is het dus de commissie belangrijk. Je bent er nu bijna. Je hebt de volgende stappen al ondernomen.

  1. Idee bedacht
  2. Zoekvolume onderzocht
  3. Commissie opgezocht

Tijd voor  stap 4.

Tip 4: Bekijk de concurrentie op een zoekterm

Stel je wilt aan de slag met een website of webshop over voetbalschoenen. Dan zal je zien dat je niet de enige bent.

Eerst zie je Google Shopping advertenties, daarnaast zie je nog twee Google  tekstadvertenties. Vervolgens komen pas de gratis zoekresultaten. Daar ga jij je op focussen.

advertenties

Zoekmachine resultaat ‘voetbalschoenen’ – hoge concurrentie

Gratis zoekresultaten

Check altijd de websites die bovenaan staan in de zoekresultaten. Zijn dit gerenommeerde partijen zoals Nike en Adidas? Of zijn dit hobbyisten, zoals jij en ik? Dat is een mooie indicator of jij ook kans van slagen hebt met je website.

Om de moeilijkheid te checken kun je ook weer de SEO-tools gebruiken. Onderstaand screenshot van Ubersuggest laat zien dat de zoekterm ‘voetbalschoenen’ enorm moeilijk is om op te scoren. Hier wil je dus van wegblijven. Dit is zeker geen kortetermijnproject en het zal je waarschijnlijk jaren kosten om hoog te scoren in Google.

Neilpatel score

Zoekvolume en moeilijkheidsgraad van Ubersuggest

Wees dus creatief. En denk ik niches.

Zo heb ik 5 jaar geleden een eigen website gestart over Cristiano Ronaldo voetbalschoenen. ‘CR7 voetbalschoenen.nl’.

Destijds een term duizenden zoekopdrachten per maand. Inmiddels een redelijk competitieve term, maar ook dat was destijds geen enkel probleem. Ik was namelijk de eerste die een ‘dedicated’ website oprichtte over die schoenen. Hoe dat verliep, lees je hier.

Tip 5. Kijk uit met merknamen in je domeinnaam

Je wilt alles behalve op het matje geroepen worden door een advocaat. Zelf heb ik ooit een brief ontvangen vanuit Decathlon. Ik had namelijk een website gebouwd met de naam ‘Quechua’ erin vermeldt. Deze website stond binnen no-time op plaats 3 in Google en leverde me honderden euro’s per maand op zonder moeite.

Tot ik een brief kreeg om het domein offline te halen; ik had namelijk onterecht gebruik gemaakt van de naam Quechua in de url Quechua-Tent.nl.

Ik had de keuze om tot een rechtzaak te komen of om te schikken. Ik heb gekozen voor het laatste. Ik heb domein vrijwillig van de hand gedaan, met pijn in mijn hart. Ik had namelijk binnen enkele maanden honderden gratis bezoekers die allemaal op zoek waren naar een pop-up tent.

domain dispute

Waarschuwing omtrent inbreuk op het merkrecht

Andere interessante artikelen volgens bezoekers:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *